Marketing

3 belangrijke aandachtspunten voor jouw online marketing

Het merendeel van de bedrijven kiezen er op vandaag voor om hun marketing zo goed als volledig via het internet te voeren. De reden daarvoor hoeft niet ver te worden gezocht, in tegendeel. In vergelijking met offline marketing is het namelijk zo dat online marketing heel wat efficiënter is. Niet alleen kan je zo eenvoudig de juiste doelgroep targetten, daarnaast zal je ook kunnen vaststellen dat de kosten veel toegankelijker zijn. Toch betekent dit niet dat er geen belangrijke aandachtspunten zijn om bij stil te blijven staan bij het voeren van online marketing. Wij zochten de drie belangrijkste alvast voor je uit en stellen ze hieronder aan je voor.

1.) Bepaal op voorhand het budget voor je campagne

Online marketing mag dan efficiënt en financieel toegankelijk zijn. Dit betekent uiteraard niet dat je er zomaar eindeloos geld in moet pompen. Voor elke vorm van adverteren geldt dat je op voorhand altijd een bepaald budget moet uitdokteren. Online marketing vormt daarop geen uitzondering. Bepaal dus altijd vooraleer een bepaalde campagne op te starten hoeveel geld je daar nu precies in wenst te investeren. Bovendien is het ook goed om in deze fase ook te bepalen op welke manier de campagne moet worden gedraaid. Is dit op basis van cost per click of op basis van een bepaald aantal vertoningen? Denk ook hier goed over na.

2.) Online marketing voeren via verschillende kanalen

In het merendeel van de gevallen kan er worden vastgesteld dat bedrijven voor het voeren van online marketing in het bijzonder kijken naar Google en de mogelijkheden die zij op dit vlak aanbiedt. De Amerikaanse zoekgigant biedt zeker een aantal interessante mogelijkheden aan, maar er is meer. Wat namelijk bijvoorbeeld ook te denken van Facebook? Deze social media website staat er om bekend in de praktijk eveneens tal van uitstekende mogelijkheden aan te bieden om te adverteren. Ook hierbij kan je bovendien zeer eenvoudig een specifieke doelgroep benaderen.

Niet alleen is het zo dat je online marketing kan voeren via verschillende kanalen. Daarnaast zal je ook kunnen vaststellen dat online campagne voeren eveneens in verschillende vormen mogelijk is. Neem nu bijvoorbeeld Google. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen text-based advertenties en zogenaamde displayadvertenties. Bepaal dus niet alleen welke kanalen voor jou het meest relevant zijn, maar sta daarbij ook stil bij de verschillende soorten advertenties waar je gebruik van kan maken.

3.) Meten is weten

Zowel voor SEO als voor SEA geldt dat het altijd van belang is om de resultaten van je campagne in het oog te houden. Heel wat bedrijven richten namelijk niet één, maar wel meerdere campagnes op. Voor elke campagne geldt daarbij dat er een bepaalde strategie voor wordt gehanteerd. Het is best mogelijk dat campagne A het uitstekend doet terwijl campagne B steeds meer achterop blijft hinken. Enkel en alleen door nauwkeurig de evolutie en de resultaten van je campagnes in het oog te houden kan je hier wat aan doen. Voor het voeren van online marketing geldt dus zeker en vast ook de stelling ‘meten is weten’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button