Tips

5 tips om de concurrentie online voor te blijven

We trappen een open deur in wanneer we stellen dat de concurrentie op het internet door de jaren heen aanzienlijk is toegenomen. Dit gezegd hebbende is het zo dat er nog steeds elke dag opnieuw nieuwe websites en webshops de deuren openen. Is dat tegenwoordig nog wel mogelijk? Kunnen deze nieuwe spelers nog wel een significante positie innemen in een haast vol geconcurreerde markt? Op deze pagina tref je alvast 5 interessante tips aan om de concurrentie online voor te blijven.

Tip 1: Zorg voor een solide basis

De eerste tip is meteen ook wellicht de meest voor de hand liggende van allemaal. Zorgen voor een solide basis is namelijk altijd al belangrijk geweest. De huidige tijd vormt daarop geen uitzondering. Zorg er dus voor dat je een goede, informatieve website of een uitnodigende webshop hebt. Zorg er bovendien voor dat je kan rekenen op een glasheldere navigatie evenals op goede SEO-teksten. Dit gecombineerd met zoekmachinevriendelijke URL’s zorgt er voor dat de basis van je online business helemaal goed zit.

Tip 2: Doe een zoekwoordenonderzoek

Om te kunnen rekenen op een goede indexatie op de belangrijkste zoekwoorden is het van belang om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Een dergelijk onderzoek maakt duidelijk wat de belangrijkste trefwoorden zijn voor jouw online business. Deze trefwoorden maken niet alleen de voornaamste producten of diensten duidelijk, maar zorgen er eveneens voor dat je precies weet welke artikelen voor jou het relevantst zijn. Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is tegenwoordig dus zeker een must.

Tip 3: Kijk wat de concurrentie goed doet

Merk je op dat de concurrentie uitstekende resultaten weet te behalen en hanteert men daar een bepaalde strategie voor? Kijk dan vooral wat je concurrentie goed doet en leer daar van. Je hoeft de strategie van je concurrenten niet perse te kopiëren, maar een beetje meeliften op het succes van hun beproefde werkwijze kan absoluut geen kwaad.

Tip 4: Onderzoek waar jij een nog grotere meerwaarde kan realiseren

Wat je concurrenten doen kan jij (nog) beter. Slaagt je belangrijkste concurrent er in om jouw potentiële klanten af te snoepen met een groter of meer gespecifieerd aanbod? Dan kan jij dat nog beter doen. Zorg voor betere contacten met fabrikanten of verdelers van jouw belangrijkste producten en ga na welke eventuele extra diensten je (gratis) kan aanbieden. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan gratis verzending vanaf een bepaalde bestelwaarde? Het is slechts één eenvoudige aanpassing die er zomaar voor kan zorgen dat er heel wat nieuwe klanten jouw richting uit zullen komen.

Tip 5: Investeer in zowel SEO als SEA

Het zoekmachinevriendelijk maken van je website of webwinkel is een absolute must. Toch is het voor nieuwe spelers op de markt vooral zaak om zo snel mogelijk een bepaalde omzet te kunnen generen. Alleen door te verkopen kan je namelijk inkomsten genereren en bovendien ook zorgen voor de nodige naamsbekendheid voor je nieuwe bedrijf. Omwille van deze reden is het interessant om zowel te investeren in SEO als in SEA. Deze laatste optie maakt het namelijk mogelijk om meteen vanaf dag 1 een aanzienlijke bron van inkomsten te realiseren. Dit terwijl SEO toch vooral iets is waarin je gaat investeren voor de lange(re) termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button