MarketingOndernemenTips

De hotelomzet verhogen door middel van Google Hotel Ads

De zoekmachine Google wordt om uiteenlopende redenen gebruikt. We gebruiken het onder meer om extra informatie op te zoeken, voor entertainmentdoeleinden en om aankopen te doen. Dankzij Google is het ook eenvoudiger geworden om vliegtuigtickets en hotels te boeken. Voor hoteluitbaters biedt Google krachtige tools aan om nog eenvoudiger klanten te vinden: hotelcampagnes. We lichten deze mogelijkheid voor je toe.

Google Hotel Ads en hotelcampagnes

Google Hotel Ads is slechts een van de metasearch-platformen die interessant zijn voor hotelaanbieders. Het bestaat naast onder meer Expedia, Tripadvisor, Booking.com en Trivago. Dergelijke platformen zijn enorm belangrijk geworden voor de hotelsector, want ongeveer 75% van de reizigers vergelijkt via deze platformen. Doordat Google de advertenties in de resultatenpagina’s integreert, is het eenvoudig om vroeg in het zoekproces de potentiële klant te bereiken. Hoewel we spreken over hoteladvertenties kan Google Hotel Ads ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld vakantiewoningen en campings.

Met hotelcampagnes kunnen aanbieders van accommodaties bieden op advertenties. Deze worden weergegeven wanneer reizigers via de zoekmachine of via Google Maps naar een hotel zoeken. Bij de hoteladvertentie worden onder meer foto’s van het hotel weergegeven, evenals de aanwezige voorzieningen en de prijzen. Er kan heel gericht worden verfijnd op basis van factoren als het land van de reiziger, de verblijfsduur en het type apparaat.

Starten met hoteladvertenties

Hoteladvertenties zijn dynamische advertenties. Daarom moeten adverteerders informatie verstrekken met betrekking tot de landingspagina’s en de actuele prijzen van de accommodaties. Deze items worden in een Hotel Center-account beheerd. Je moet veel data verstrekken, maar je blijft wel zelf de eigenaar van deze data.

Het is mogelijk om enorm laagdrempelig te starten met Google Hotel Ads. Zo kan je alvast gratis beginnen met free booking links. Dit zijn organische prijsplaatsingen. Het enige wat je daarvoor dient te doen, is de prijzen en beschikbaarheden doorgeven aan Google. Wil je ook betaald aan de slag gaan met hoteladvertenties? Om Google Hotel Ads te gebruiken, kan je kiezen voor een directe integratie of kan je aansluiten via een integratiepartner.

Hoe worden hoteladvertenties weergegeven?

Er zijn drie manieren waarop zoekmachinegebruikers jouw hoteladvertenties kunnen zien verschijnen. In de eerste plaats kan dat door middel van een algemene zoekopdracht in Google, bijvoorbeeld wanneer iemand “hotel Gent” intikt. Tussen de zoekresultaten met informatie over hotels in Gent krijgt de zoekmachinegebruiker dan ook meteen potentiële hotels te zien. De gebruiker kan actief filteren op de resultaten en de kaart met hotels raadplegen.

Daarnaast zien klanten de hoteladvertenties na een specifieke zoekopdracht in Google, bijvoorbeeld als ze je hotelnaam intikken. Ten slotte worden de hoteladvertenties weergegeven in Google Maps. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar “hotel Gent” in Google Maps? Dan worden meteen alle aanbevolen hotels en de prijzen weergegeven.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button