Ondernemen

Hoe voorkomen dat betaalkosten je winstmarge beïnvloeden?

De belangrijkste taak van elke onderneming is uiteraard winst maken. Dat spreekt voor zich. In de praktijk is het evenwel zo dat die mogelijke winst op verschillende manieren wordt beïnvloed. Wanneer je er als ondernemer voor hebt gekozen om een webwinkel op te richten zal je bijvoorbeeld kunnen vaststellen dat je geconfronteerd zal worden met bepaalde betaalkosten. Deze kosten worden, afhankelijk van het soort betaalmethode, aangerekend op elke transactie die wordt uitgevoerd. Allereerst lijken deze kosten misschien vrij beperkt, maar schijn bedriegt. In de praktijk is het dan ook zeker zo dat deze kosten een niet onaanzienlijke impact kunnen hebben op het eindresultaat van je bedrijf. Hoe dan ook, wil jij graag voorkomen dat de betaalkosten een aanslag plegen op jouw winstmarge? Sta dan beslist even stil bij de onderstaande informatie!

Wat zijn betaalkosten?

Betaalkosten zijn kosten die jij als eigenaar van een webwinkel of een andere online business moet betalen op het ogenblik dat er een transactie wordt uitgevoerd. Ontvang je  dus met andere woorden een betaling? Dan zal je merken dat er daar een zekere betaalkost op wordt aangerekend. Hoeveel deze betaalkost bedraagt is afhankelijk van het type betaalmiddel. De kosten voor bijvoorbeeld Bancontact verschillen van de kosten van Paypal, etc. Bij het bepalen van de verschillende betaalmethodes die je gaat aanbieden aan je klanten kan het interessant zijn om je even te verdiepen in de geldende betaalkosten. Door enkel die betaalmethodes te accepteren waar de laagste kosten aan verbonden zijn kan je de impact op jouw winst alvast aanzienlijk inperken. Daarover later op deze pagina meer.

Hoeveel bedragen de betaalkosten precies?

De betaalkosten die je moet betalen voor het verwerken van een transactie zijn afhankelijk van tal van verschillende factoren. Het gaat hierbij om:

  1. De betaalprovider waar gebruik van wordt gemaakt;
  2. De betaalmethode die wordt gebruikt;
  3. Het aantal transacties die je uitvoert op maandbasis;

De bovenstaande drie factoren zullen in de praktijk aldus altijd beïnvloeden hoeveel betaalkosten je exact moet betalen. Des te meer transacties je op maand- of jaarbasis verwerkt, des te voordeliger doorgaans je betaalkosten zullen uitvallen. Dit omdat je bij de meeste betaalproviders dan in een andere schijf komt te liggen in vergelijking met de kleinste spelers op de markt.

Hoe kan je, je betaalkosten beperken?

Het inperken van de betaalkosten is vooral een kwestie van de juiste keuzes maken. Zoals eerder reeds aangegeven heeft elke betaalmethode diens eigen kostprijs. Je bent als eigenaar van een online business niet verplicht om elke betaalmethode te gaan accepteren. Door Paypal-betalingen te accepteren kan je bijvoorbeeld Bancontact en / of creditcardbetalingen uitschakelen. Of je kan het omgekeerde doen. Je biedt wel Bancontact en creditcardbetalingen aan, maar geen Paypal. Hou er ook rekening mee dat je wellicht ook met buitenlandse klanten zal te maken krijgen. Voor onze Nederlandse vrienden kan bijvoorbeeld ook het aanbieden van iDeal het overwegen waard zijn.

Wil je de impact van jouw betaalkosten op je winstmarge dus in de praktijk in ieder geval zoveel mogelijk binnen de perken houden? Dan is dat vooral een kwestie van goed de verschillende betaalmethodes en betaalproviders te vergelijken. Op deze manier achterhaal je meteen welke je de laagste kosten aanbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button