OndernemenTips

Investeer in je naamsbekendheid met relatiegeschenken

Een startende ondernemer heeft een heleboel zaken aan zijn hoofd om het bedrijf te laten slagen. Naast alle administratieve rompslomp waar je veel tijd aan kwijt bent, het opzetten en inrichten van je website en nog 1001 andere dingen, staat één onderwerp op stip: het verkopen van je product of dienst. Oftewel, je moet naamsbekendheid krijgen onder je doelgroep. En hoe doe je dat op een doeltreffende, maar niet al te kostbare manier? Relatiegeschenken zijn daar het simpele antwoord op.

Laat de klant kennismaken met je bedrijf

Om producten te verkopen is het belangrijk dat de klant je kent. Je wilt graag dat ze je website weten te vinden op het moment dat ze behoefte hebben aan jouw product en dan niet bij de concurrent uitkomen. Je kunt met relatiegeschenken op een eenvoudige manier zorgen dat het logo en je bedrijfsnaam onder de aandacht komt van potentiele klanten. Of dat bestaande klanten herinnerd blijven dat ze bij jou moeten zijn voor hun aankopen. Een relatiegeschenk dat hier heel geschikt voor is, is de bedrukte pen. Een pen wordt vaak gebruikt en iedere keer zal men jouw logo zien staan. Onbewust zullen ze dit ook onthouden. Een pen deel je gemakkelijk uit op een beurs. Of je zet ze op de balie neer zodat bezoekers ze kunnen pakken om mee naar huis te nemen.

Relatiegeschenken om uit te delen

Relatiegeschenken om uit te delen

Net als pennen zijn notitieblokjes, USB-sticks en koffiebekers vrij eenvoudige, maar doeltreffende relatiegeschenken. Je hebt ze ongemerkt tijdens je werkzaamheden op je bureau liggen of staan en je gebruikt het de hele dag door. Dit soort relatiegeschenken is ideaal om uit te delen en daarmee een groot publiek te bereiken. Het is niet altijd noodzakelijk om het soort relatiegeschenk aan te laten sluiten bij het product dat je zelf verkoopt. Het is ook heel goed mogelijk om je te richten op pure naamsbekendheid onder het doelgroep. Dus sponsor een studentenfeest met een bedrukte shotglazen als de studenten jouw potentiele klanten zijn.

Relatiegeschenken gericht op een doelgroep

In bepaalde gevallen is het beter om je heel gericht te concentreren op een bepaalde doelgroep. Want misschien heb je net een nieuwe product gelanceerd dat je onder de aandacht wilt brengen van een bepaalde groep consumenten. Dan heb je minder resultaat bij het uitdelen van eenvoudige relatiegeschenken aan iedere voorbijganger op straat. Je wilt je dan liever focussen op de mensen waarvan je zeker weet dat ze je product nodig zullen hebben. In dat geval kies je voor relatiegeschenken waarvan je weet dat ze je potentiele klant specifiek zullen aanspreken. Bijvoorbeeld een bedrukte desinfecterende handspray voor medewerkers in de zorg of een veiligheidsvest met je bedrijfslogo voor mensen die in de bouw werken.

Relatiegeschenken voor trouwe klanten

Na een succesvolle start als beginnend ondernemer, of na een geslaagde introductie van je nieuwe product wil je je trouwe klanten je waardering laten zien. Dat is een mooie gelegenheid om aan relatiegeschenken te denken. Zet je klant in het zonnetje met een mooi kerstpakket. Het kan heel eenvoudig zijn in de vorm van een paar mooie kaarsen. Maar door de speciale zakelijke relaties een luxe wijnkist te geven, zorg je ongetwijfeld voor een jarenlange samenwerking.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button