Ondernemen

Ondernemen in tijden van crisis, hoe doe je dat?

Ondernemen is van alle tijden. Het spreekt evenwel voor zich dat de ene periode zich er al wat beter toe leent om te ondernemen dan de andere. Ondernemen in tijden van crisis lijkt bijvoorbeeld alles behalve voor de hand liggend. Dat het extra uitdagingen met zich meebrengt is uiteraard een feit. Toch betekent dit niet dat je ondernemen in crisistijden moet schuwen, in tegendeel. Ben jij ook van plan om in volle crisis met een eigen bedrijf te beginnen? Wil je echter graag ontdekken wat dan de belangrijkste aandachtspunten zijn om rekening mee te houden? We stellen ze graag aan je voor middels de hieronder terug te vinden informatie.

Is je nieuwe onderneming geschikt om opgericht te worden in crisistijden of niet?

De eerste vraag die je, je moet stellen wanneer je gaat ondernemen in crisistijden heeft betrekking tot het feit of je nieuwe onderneming zich in een dergelijke tijd staande zal weten te houden of niet. Voor elke crisisperiode geldt in de praktijk dat ze bepaalde, specifieke sectoren treft. Voor andere sectoren geldt dan weer dat ze zegevieren. Kijkt bijvoorbeeld maar eens naar de Coronacrisis in 2020. Fysieke winkels hadden in deze periode door diverse lockdowns erg lastig om het hoofd boven water te houden. Voor webwinkels betekende deze periode echter een boost van jewelste. De één z’n dood is de ander z’n boord was erg toepasselijk.

Voorafgaand aan het lanceren van je nieuwe onderneming in crisistijden is het altijd belangrijk om het nodige onderzoek uit te voeren. Bedenk jezelf altijd of je nieuw bedrijf ‘crisisproof’ is of niet en of de periode waarin je ze wenst te lanceren al dan niet echt geschikt is.

Banken zijn extra achterdochtig

Een ander obstakel waar je mee zal worden geconfronteerd bij het oprichten van een onderneming in crisistijd heeft te maken met het feit dat banken veel minder bereid zijn om kredieten te verstrekken. Wat betekent dit nu precies? Dat je rekening zal willen houden met twee zeer belangrijke, extra aandachtspunten. Het gaat hierbij om de volgende:

  1. Probeer zelf een degelijke eigen inbreng te voorzien;
  2. Zorg voor een daadkrachtig en moeilijk weerlegbaar financieel plan;

Enkel en alleen wanneer je over de bovenstaande twee zaken beschikt zal je kunnen vaststellen dat het goedgekeurd krijgen van je kredietaanvraag nog relatief eenvoudig tot de mogelijkheden zal behoren. Vermijd bovendien ook het aanvragen van een krediet voor zaken die niet essentieel zijn in crisistijden. Dit kan je kredietdossier in haar totaliteit alleen maar bemoeilijken.

Ondernemen in crisistijden brengt ook extra opportuniteiten met zich mee

Ga je ondernemen in het midden van een economische- of gezondheidscrisis? Dan is het altijd  van belang om even na te gaan waar mensen op dat ogenblik precies nood aan hebben. Tijdens de Coronacrisis werd meteen duidelijk dat mensen veelvuldig online zouden gaan bestellen, niet in het minst als gevolg van de vele lockdowns die wereldwijd werden ingevoerd. Shops die over een online onderdeel beschikten deden daardoor uitstekende zaken terwijl de fysieke winkels vooral aanzienlijke verliezen leden. Bedenk dus voor jezelf op welke manier jouw nieuw bedrijf een meerwaarde kan betekenen tijdens de crisis en speel vooral daar op in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button