MarketingOndernemen

SEO-voorspellingen en -verwachtingen in 2022

In de wereld van de zoekmachineoptimalisatie, ook wel eens SEO of Search Engine Optimization genoemd, is er geen tijd om stil te staan. Zoekmachines worden steeds intelligenter en dus moeten ook SEO-specialisten hun kennis en methoden voortdurend bijschaven. We leggen uit wat er hen in 2022 te wachten staat.

Tijd om achter de schermen te optimaliseren

In mei 2021 voerde Google al een belangrijke update door. Hierbij hebben de knappe koppen achter ’s werelds bekendste zoekmachine ervoor gezorgd dat websites hun LCP, CLS en FID belangrijker zijn geworden. De LCP (Largest Contentful Paint) is de tijd die nodig is om het grootste element in de viewport in te laden. Google vindt het het fijnst als deze tijd lager ligt dan 2,5 seconden. De CLS (Cumulative Layout Shift) is de mate waarin elementen en content tijdens het laden verschuiven, een gebeurtenis die misklikken kan inluiden. En de FID (First Input Delay) is de tijd die het kost voordat de pagina reageert op een interactie van de bezoeker.

Met deze update benadeelt Google websites die traag laden of waarbij bezoekers al te eenvoudig fout kunnen klikken. De verwachting is dat Google de update in 2022 verder zal blijven ontwikkelen. Hierdoor is het belangrijk om ook aan de achterkant van de website te sleutelen en om niet alleen op de zoekwoorden te focussen. Dat marketing en IT-kennis steeds vaker hand in hand gaan, is dan ook een van de redenen waarom online marketingbureaus steeds vaker eigen IT-experts in dienst hebben.

Tijd om achter de schermen te optimaliseren

Over de landsgrenzen heen durven te kijken

Een andere mijlpaal die impact zal hebben op de SEO-werkzaamheden in 2022, is de MUM-update. MUM (Multitask Unified Model) moet taalbarrières doorbreken en is in maar liefst 75 talen getraind. Het zorgt ervoor dat Nederlandse zoekmachinegebruikers ook content in andere talen te zien krijgen als deze content relevanter is dan de beschikbare Nederlandse content. Het werkt ook in de andere richting en het kan ervoor zorgen dat je vlotter anderstalige zoekmachinegebruikers kan bereiken. Dit heeft grote gevolgen voor de content waarop je focust. Bij FAQ’s kan het bijvoorbeeld interessant zijn om na te gaan met welke vragen men aan de andere kant van de taalgrens kampt.

Een belangrijkere rol voor Google Discover?

Een aantal SEO-experts voorspellen ten slotte dat het belang van Google Discover sterk zal toenemen in 2022. Google Discover is een feed van nieuwsberichten waarvan Google denkt dat ze je interesseren. Het brengt het beste van het web naar voren en voor sommige nieuwswebsites met weinig naamsbekendheid is het een van de grootste acquisitiebronnen geworden. SEO-experts verwachten dat er steeds meer contenttypes hun weg naar Google Discover zullen vinden. Het zijn natuurlijk maar boute beweringen, maar het staat in ieder geval vast dat Google steeds meer inzet op gepersonaliseerde ervaringen. En dat is uiteraard een goede zaak.

Meeschrijven aan de SEO van de toekomst

Klinkt dit interessant en wil jij in 2022 ook bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines? Dan is het een goed idee om een kijkje te nemen tussen de online marketing vacatures van Digital Monks. Digital Monks is een expert op het gebied van SEO en SEA en is in de meest competitieve markten aan de slag. Hun klanten staan steevast op de eerste plaats op hun generieke zoekwoorden. Ze zijn op dit moment op zoek naar SEO-experts die hun team willen versterken.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button