Marketing

Waarom dwingende marketing tegenwoordig niet meer werkt

Iedereen herinnert zich wellicht nog levendig de grote overlays die een volledige homepagina konden overnemen. Deze overlays werden gehuurd door bedrijven die graag een bepaald product of dienst in de kijker wilden zetten. Een dergelijke vorm van marketing was behoorlijk efficiënt. Toch was het vooral voor de bezoeker van de website in kwestie erg vervelend. Door de jaren heen is er behoorlijk wat kritiek gekomen op deze manier van online adverteren. De kritiek werd op een bepaald ogenblik zo groot dat bedrijven vreesden dat hun reputatie er negatief door zou worden beïnvloed. Het gevolg is dat dergelijke ‘dwingende marketing’ op vandaag eigenlijk nog maar zelden wordt toegepast.

Wat is dwingende marketing precies?

Laat ons om te beginnen eerst even kijken naar wat dwingende marketing nu precies is. Het gaat hierbij om een vorm van marketing waar je eigenlijk als het ware bij gedwongen wordt om er naar te kijken. Het is met andere woorden niet meer de keuze van de gebruiker om dat te doen. Hij of zij heeft eigenlijk geen andere keuze. Daarbij kan de vraag worden gesteld of dit nu wel of niet wordt gewaardeerd door de gebruiker. In het merendeel van de gevallen bleek dat in de praktijk uiteraard niet zo te zijn.

Personalisatie van advertenties

Vandaag de dag is het zo dat het merendeel van de advertentiecampagnes die worden gerealiseerd op het internet sterk worden gepersonaliseerd. Dit betekent dat mensen er min of meer gewend aan zijn geraakt alleen nog maar relevante advertenties te zien te krijgen. Ook dit heeft een niet onbelangrijke verandering met zich meegebracht binnen de markt. Wanneer mensen op vandaag een gedwongen advertentie zien die helemaal niet relevant is voor hun is de kans dat men er daadwerkelijk aandacht aan zal besteden ongelofelijk klein.

Bovenstaande heeft er ook toe geleid dat steeds meer mensen gebruik zijn gaan maken van een zogenaamde ad-blocker. Dergelijke software heeft als belangrijkste taak om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk advertenties kunnen worden geblokkeerd. Hierdoor kunnen mensen rekenen op rustigere websites. Dit maakt ze veel eenvoudiger te lezen. Dit zonder dat ze om de haverklap worden geconfronteerd met storende advertenties.

Belangrijk aandachtspunt voor ondernemers

De bovenstaande informatie is belangrijk om rekening mee te houden. De manier waarop je als bedrijf tegenwoordig marketing moet voeren is namelijk niet meer hetzelfde als vroeger. Gelukkig zijn er heel wat nieuwe mogelijkheden op de markt verschenen. Deze nieuwe mogelijkheden zorgen er voor dat je als bedrijf vandaag de dag optimaal kan inspelen op de noden en wensen van de eindgebruiker. Eén ding staat in ieder geval vast, dwingende marketing werkt niet meer. Mensen moeten altijd het gevoel hebben zelf een keuze te kunnen maken. Dit zonder dat het aanvoelt alsof ze eigenlijk tot die keuze worden gedwongen.

Wil jij dus online gaan adverteren? Zorg dan als bedrijf altijd voor prettige, ongedwongen advertenties. Bovendien is het ook belangrijk om vooral te kijken naar de relevantie van de advertenties. Hiervoor kan er bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van remarketing. Hoe het ook zij, er zijn tegenwoordig meer dan voldoende mogelijkheden voor handen om een prettige en toch ook efficiënte marketingcampagne op te kunnen zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button