Jouw merk laten scoren door het inzetten van influencers
De manier waarop marketing vandaag de dag wordt gevoerd verschilt aanzienlijk ten opzichte van vroeger. Eén van de belangrijkste veranderingen die door de jaren heen een aanzienlijke impact heeft gehad op de marketingmarkt is de komst van zogenaamde influencers. Voor heel wat bedrijven geldt dat zij voor het promoten van hun producten of diensten vooral in de richting van dergelijke influencers kijken. Dit kan in de praktijk inderdaad een zeer efficiënte manier zijn om je merk extra aandacht te schenken, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Wil jij graag meer ontdekken over het inzetten van influencers voor jouw merk of bedrijf? Verdiep je dan vooral even in de hieronder terug te vinden informatie!
Wat zijn influencers?
Influencers zijn personen die zoals de naam reeds laat vermoeden over een bepaalde invloed beschikken binnen een specifiek marktsegment. Voor het merendeel van de influencers geldt dan ook dat ze zich richten op een bepaalde specifieke sector. Voor heel wat vrouwelijke influencers is het bijvoorbeeld zo dat ze zich specifiek richten op alles wat te maken heeft met mode of schoonheid. Het kan daarbij gaan om kleding, maar ook om cosmeticaproducten, etc. Voor mannelijke influencers ligt de spreiding doorgaans net wat uitgebreider. Hoe dan ook is het in elk geval altijd zo dat het mensen zijn die over een groot aantal volgers beschikken op de diverse social media kanalen. De aandacht die door deze mensen wordt gekregen kan ook relatief eenvoudig worden doorgegeven aan bepaalde producten of diensten. Het is hier dat voor de meeste bedrijven een niet onaanzienlijke waarde in schuilt.
Waarom zijn influencers interessant?
Net omwille van het feit dat het merendeel van de influencers zich specifiek richten op een bepaald marktsegment kan er worden gesteld dat ze voor diverse bedrijven interessante mogelijkheden met zich meebrengen. Met één enkele advertentie wordt het namelijk mogelijk gemaakt om direct de juiste doelgroep te bereiken. Dit bovendien ook op een leuke en ongedwongen manier. Het inschakelen van influencers kan voor bedrijven of merken eigenlijk in de praktijk twee concrete voordelen met zich meebrengen. Het gaat daarbij om de volgende:
- Hun product of dienst wordt voorgesteld aan de juiste doelgroep;
- De naamsbekendheid van het merk krijgt een extra duwtje in de rug;
Naast bovenstaande is het zo dat je altijd met de influencer van je keuze kan overleggen welk budget je te besteden hebt. Dit zorgt er voor dat het inzetten van influencers eigenlijk voor een groot aantal merken of bedrijven tot de mogelijkheden behoort. Let wel, ga je een beroep doen op één van de influencers met een enorm aantal volgers? Dan zal je daarbij wel veelal rekening moeten houden met een vrij stevige kostprijs.
Wat zijn de valkuilen waar je rekening mee moet houden?
Er zijn aan het inschakelen van influencers voor jouw merk of bedrijf jammer genoeg niet alleen maar voordelen verbonden om bij stil te blijven staan. Het is dan ook zo dat je in de praktijk ook geconfronteerd kan worden met bepaalde risico’s. De reputatie van jouw product of dienst kan namelijk worden beïnvloed door de reputatie van de influencer. Creëert hij of zij op een bepaald ogenblik een schandaal? Dan zou dat dus zomaar ook een negatieve impact op jouw dienst of product kunnen hebben. Ook de reputatie van je bedrijf kan hier zelfs mogelijks onder te lijden hebben. Bedenk jezelf dus altijd goed welke influencers nu voor jou interessant zijn om een beroep op te doen. Probeer bovendien ook te achterhalen welke voor jou mogelijks minder interessant zijn.